Rol social egalizator
Dacă viaţa modernă este de neconceput în
absenţa cămăşii albe, se pare că şi în Antichitate lucrurile nu erau cu mult
diferite. Doar funcţia îndeplinită era alta
Dacă este să dăm crezare
istoricilor modei, cea mai veche cămaşă albă datează de acum 3000 de ani î.Hr.
şi a fost descoperită într-un mormânt egiptean de la Tarken. Cămaşa cu pricina
avea destinaţia lenjeriei de noapte, cu mâneci plisate şi guler din franjuri.
Lenjeria de noapte a fost multă vreme şi lenjeria de moarte, iar cămaşa albă a
fost (şi a rămas) piesa de rezistenţă a garderobei funerare.
Cum baia nu a făcut multă vreme parte din
rutina zilnică, popularitatea cămăşii s-a bazat în primul rând pe raţiuni de
igienă. Carol cel Mare, notează istoricii, purta direct pe piele ceea ce astăzi
numim lenjerie de corp – o cămaşă şi pantaloni din bumbac.
De pe la 1300, arta şi literatura încep
să dea importanţă acestui obiect de îmbrăcăminte, multe pânze înfăţişându-i pe
oameni de condiţii diferite înveşmântaţi în cămăşi albe cu tăieturi diverse. Şi
este posibil ca, încă de pe-atunci, cămaşa albă să fi avut un rol social
egalizator, pentru că în frescele sau tablourile epocii care ilustrează
destinul sufletului după moarte şi calea străbătută până la Judecata de Apoi,
principalul element vestimentar este cămaşa albă, la egalitate cu nuditatea.
Până pe la 1860, în vremea Republicii italiene, termenul latin „subucula”
desemna cămaşa cu funcţie de lenjerie de corp. Oraşele italiene precum Veneţia
şi-au păstrat de-a lungul timpului un renume de necontestat în materie de
producţie de cămăşi. Se spune, de pildă, că pentru nunta nobilei Lucieta
Gradenigo, membră a unei vechi familii de patricieni cu o istorie de pe la
1200, croitorii veneţieni i-au confecţionat acesteia o cămaşă ţesută cu fir de
aur.
Maria Antoaneta şi cămaşa
albă feminină
În istoria cămăşii, gulerul este vedeta anilor 1500. Astfel, gulerul plat este numit guler franţuzesc, cel cu volane, de câţiva metri chiar, era italian, iar cel ţeapăn, scrobit, era modelul spaniol.
Istoricii modei consemnează că Beau
Brummel, în fapt George Bryan Brummel (1770-1840), un arbitru al eleganţei
masculine britanice din acea vreme şi bun prieten al prinţului regent (viitorul
rege George al IV-lea), a introdus eşarfele legate pe sub gulerele scrobite ale
cămăşilor sale imaculate. Se spune că nodurile pe care ştia să le facă erau pe
cât de încântătoare, pe atât de elaborate, astfel încât au fost unii care chiar
i-au plătit bani grei pentru a lua parte la adevărate sesiuni de instruire
ţinute de acesta în materie de noduri şi legături.
Un moment important în istoria cămăşii
este legat de inventarea nasturilor. Originea acestei invenţii variază. După
unii, un fondator al industriei cămăşilor din Marea Britanie i-ar fi inventat
pentru a fixa cumva gulerul jucătorilor de polo în timpul meciurilor. O altă
versiune este cea potrivit căreia un inventator anonim contrariat de vântul
sălbatic din portul New York a găsit în acest fel soluţia de a lipi cumva
cămaşa de corp, ataşând la capete nasturi de sidef.
Revista „Vogue” notează că prima apariţie
publică a unei cămăşi albe feminine (în fapt, o rochie de muselină) a fost în
portretul reginei Maria Antoaneta (1755-1793), arhiducesă de Austria, soţia lui
Ludovic al XVI al Franţei. Portretul semnat Vigée-Lebrun nu respecta eticheta
regală, astfel că în 1783 s-a iscat un adevărat scandal pe această temă.
Muncitori vs. gulere albe
Succesul cămăşii a fost într-o continuă
creştere până în secolul XX. Gulerul alb, însemnul averii şi al statusului
social – chiar dacă din plastic şi detaşabil pentru a da impresia de curăţenie
continuă – devine un ideal tot mai râvnit. Se ajunge până acolo încât culoarea
gulerului capătă o semnificaţie de clasă. Se pare că scriitorul american Upton
Sinclair (1878-1968), autorul cărţii The Jungle, în care arată condiţiile de
muncă ale lucrătorilor din industria cărnii, este primul care introduce
distincţia dintre muncitorul cu cămaşă albastră (culoarea uniformei) şi
funcţionarul administrativ sau patronul purtător de cămaşă albă, distincţie
care face epocă în anii 1930.
Diferenţa s-a păstrat până în tulburii ani
1970 din Marea Britanie, care opuneau la acea vreme grupurile de muncitori din
industrie purtătorilor de gulere albe angrenaţi în muncile de birou sau
afaceri. Astăzi, vorbim despre criminalitatea „gulerelor albe”, semn că anumite
semnificaţii sunt încă prezente.
Bogart vs. Brando sau
cămaşă albă vs. tricou
Revenind însă la istoria cămăşilor albe,
cele care au contribuit neîndoios la popularitatea lor şi la promovarea
acestora ca însemn al bunăstării şi averii au fost, şi de această dată,
starurile de film din SUA. Rudolph Valentino, supranumit „amantul latin”, după
care suspinau la unison toate femeile planetei de pe la 1920, era irezistibil
atât pe ecran în cămăşile sale cu mâneci largi, angajat într-un duel mortal cu
duşmanul, cât şi în afişele cinematografelor sau prin reviste de astă dată în
cămăşi albe, clasice, cu guler răsfrânt. Humphrey Bogart este un alt exemplu de
vedetă din Cetatea Filmului care nu s-a putut dezlipi de eticheta eleganţei
compusă din costum, cămaşă şi cravată. Starul hollywoodian îi reproşa lui
Marlon Brando, vedeta în devenire care se remarcase prin machism şi
nonconformism, faptul că intrase în cetatea filmului îmbrăcat în tricouri
asudate.
Nici vedetele feminine nu s-au lăsat mai
prejos. Lauren Bacall a asortat cămaşa albă cu mâneci bufante cu rujul şi
pantalonii largi, precum şi cu un look rece de divă inaccesibilă.
Anii 1950 o arată pe delicata Audrey
Hepburn în „Vacanţă la Roma”, îmbrăcată în cămaşă cu mâneci rulate şi legate la
mijloc care-i subliniază talia de viespe. Ava Gardner devine un icon al modei
cămăşilor albe cu mâneci scurte, iar androgina Katharine Hepburn nu abandonează
nici ea cămaşa şi pantalonii largi care erau piesele de rezistenţă ale imaginii
sale de femeie emancipată. Alt exemplu este Marlene Dietrich, îngerul albastru
înveşmântat în bumbac alb.
Maşina de spălat şi
democratizarea cămăşii albe
Dacă în anii 1960, cămaşa albă intră
într-un uşor declin odată cu ascensiunea modei etno, în 1967, celebrul model
feminin Twiggy o readuce în atenţie şi o impune ca pe un simbol al
androginismului. Într-o şedinţă foto, Twiggy pe care o copiau de zor toate
adolescentele cu pieptul mai mult sau mai puţin plat se lasă pozată şi apare în
reviste în costum, cămaşă şi cravată, semănând totodată şi cu un bărbat şi cu o
femeie.
Anii 1980: decada este deschisă de parada
de cămăşi albe a creatoarei punk Vivianne Westwood având ca temă piraţii.
Simbolul acestor ani devine cămaşa designerului Ferre, cu o arhitectură bogată,
guler înalt, plină de referinţe istorice şi confecţionată în diferite forme de
diferite ateliere. Cântăreţul american Prince este un adept al acestei mode,
afişându-se mereu într-o cămaşă din care curgeau volane pe toate părţile. Kim
Basinger face furori în filmul „Nouă săptămâni jumătate”, la fel şi Jennifer
Grey în „Dirty Dancing”, amândouă marcând anii 1980.
Anii 1990 simplifică foarte mult cămaşa
albă, ca reacţie, poate exagerată, la opulenţa perioadei anterioare. Tot
istoricii modei consemnează că în 1992, celebra şi temuta editoare Anna Wintour
a ales pentru coperta specială la centenarul revistei „Vogue” în SUA trei
supermodele, Claudia Schiffer, Naomi Campbell şi Cindy Crawford, pe care le-a îmbrăcat
în cămăşile albe ale casei de modă Gap.
Cămaşa a stat în atenţia unor designeri
precum Tom Ford sau Karl Lagerfeld care au rafinat-o până la extrem,
transformând-o într-un obiect de lux, de la ţesătura lucioasă şi densă până la
croiala îndrăzneaţă şi finisajul impecabil. Dependenţii de modă ar da un strat
din pielea proprie pentru a pune mâna pe o cămaşă semnată Tom Ford, cu guler
înalt şi ţeapăn, încheiată abia la al treilea nasture.
Şi-ar mai fi un amănunt, poate nu lipsit
de semnificaţie. În scurta sa istorie a cămăşii albe, T.M. Lewin notează că
inventarea maşinii de spălat a dus la democratizarea cămăşii ca obiect
vestimentar în aşa măsură încât astăzi nu mai este de neconceput schimbarea
cămăşii albe chiar şi de mai multe ori pe zi. Şi dacă nu v-aţi hotărât cu ce să
vă îmbrăcaţi mâine la slujbă sau la interviul de angajare, scoateţi din dulap
una dintre cămăşile albe şi ieşiţi în lume cu o ţinută care să vă reprezinte şi
care să le evoce privitorilor liniştea şi solemnitatea zăpezii, a norilor sau a
munţilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu