Avem toate temeiurile să
credem că pregătirea colacilor precede cu mult istoria cuvântului, care nu e,
defel, scurtă. Astfel, în pictura murală din templele egiptene descoperim mereu
forma inconfundabilă a colacilor, printre ofrandele dăruite zeilor.
Să fi fost nişte aranjamente florale, o pastă de
linte (humus) aranjată în acest fel sau colacii noştri tradiţionali, cine poate
şti? Cert este că în momentul în care oamenii au renunţat la vânătoare şi la
culesul fructelor sălbatice (activităţi care presupuneau un nomadism ponderat
şi sezonier) şi au început să cultive pământul, devenind, aşadar, sedentari, se
înmulţesc dovezile ofrandelor cerealiere. Etimologia ne demonstrează
că acest cuvânt a parcurs un drum îndelungat, din Semiluna fertilă din Orientul
apropiat, unde marile fluvii favorizau recolte îmbelşugate de grâu şi alte
cereale. Cuvântul colac, la singular, provine din ebraicul Challah sau hallah,
termen folosit pentru prima dată în Biblie, atunci când Dumnezeu le-a poruncit
fiilor lui Israel ca atunci când se întorc în Ţara Sfântă, înainte de a mânca
din pâinea acelor ogoare, să dea ca ofrandă prima pâine dospită, challah;
aceasta, pentru a putea mânca din pâinea acelui tărâm pentru totdeauna.
challah |
Cât de importante erau
cuvântul şi realitatea pe care o reprezenta o demonstrează faptul că această
vorbă a străbătut secolele, a trecut mările şi munţii şi a ajuns la noi aproape
neschimbată. Grecii i-au spus kholax, iar bulgarii, kolaci sau kolo, adică
rotund. De altfel, prin Ardeal se spune şi azi la mămăligă coleaşă, din aceeaşi
rădăcină lingvistică paleoslavă.
Covrigi, colaci şi colăcei
La români există un întreg
meniu cerealier funerar, iar colacul pare-se că, alături de colivă, a avut mai
întâi această destinaţie alimentară, legată de sensurile dintâi biblice, de
ofrandă. Românii mai pregătesc, de 9 martie, şi sfinţişorii sau mucenicii care se
dau de pomană la cimitir.
Prepararea colacilor nu
diferă mult de cea a pâinii. Aluatul (făina, apă călduţă, sare, drojdie) se
frământă bine, ca să nu rămână cocolaşe şi nici să nu se prindă de degete, apoi
este lăsat să crească la căldură; dacă e lăsat într-o cameră rece, aluatul „va
da înapoi”. Apoi, aluatul se frământă din nou, pe masă, şi se rup bucăţi care
se răsucesc în şuviţe groase cât degetul; din acestea se formează covrigii (cei
dintr-o singură şuviţă). Colăceii se fac, însă, din două viţe de aluat, iar
colacii, adevăraţii colaci, se prepară din două şuviţe împletite şi înconjurate
cu o altă şuviţa.
Dar colacii pot fi făcuţi
şi sub formă de stea, cerc sau potcoavă, închipuind stelele de pe Cer, Soarele
sau Luna. Colacul poate fi un cerc plin (fără gaura din mijloc) sau poate avea
forma cifrelor, animalelor sau păsărilor sacre (taur, pupăză etc). Colacii
pregătiţi pentru colindători se numesc popular si ,,colindeţe” sau
,,crăciunei”. Se fac şi colaci pentru pomenirea morţilor sau pentru masa din
seara Ajunului. Colacii preparaţi pentru masa de Sărbători pot
fi mai apetisanţi; se pot unge cu ou şi cu zahăr pentru glazură. Pot fi umpluţi
cu cremă de ciocolată (aşa-numitele croissante, care, după cum le spune numele,
au forma Lunii în creştere). Aluatul însuşi poate cuprinde 3-4 ouă şi stafide
şi poate fi făcut cu unt, pentru a căpăta frăgezime.
Se obişnuieşte ca pentru
micii colindători să fie pregătiţi covrigei, în vreme ce colăceii, aşadar
covrigii mai mari, vor fi daţi colindătorilor adolescenţi; colacii mari se vor
da însă colindătorilor mai apropiaţi, se vor pune pe masa de Ajun sau se vor da
ca pomană, pentru sufletele morţilor. Oricum ar fi, pentru români, prepararea,
primirea şi ruperea colacilor sunt momente importante în zilele sfintelor
sărbători, nelipsiţi fiind şi în cadrul ceremonialului care marchează momentele
de trecere (botez, nuntă, moarte).
sursa: historia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu